نقش جهان

فرهنگ ، هنر ، ارتباطات و رسانه

نقش جهان

فرهنگ ، هنر ، ارتباطات و رسانه

طبقه بندی موضوعی

يكشنبه, ۳۰ آذر ۱۳۹۳، ۰۹:۰۳ ب.ظ

۰

تحلیلی بر راه‌اندازی شبکه العرب

يكشنبه, ۳۰ آذر ۱۳۹۳، ۰۹:۰۳ ب.ظ
ادامه خیزش مردم بحرین و ادامه سرکوب ها، موجب شده است که مقابله با انقلاب مردمی این کشور برای عربستان و سایر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس که بیم سرایت انقلاب‌های عربی به داخل کشورشان را دارند از اهمیت ویژه ای برخوردار شود.
در این میان آل خلیفه همواره با متهم کردن ایران به دست داشتن در ناآرامی های بحرین، مدعی شده که تهران برای ایجاد فتنه مذهبی در بحرین تلاش می‌کند. موضوعی که در گزارش کمیته حقیقت یاب به ریاست "بسیونی" کاملا از اساس تکذیب شد. "بسیونی" در گزارش خود تأکید کرده است، که هیچ سندی در ارتباط با اتهام دست داشتن ایران در حوادث بحرین وجود ندارد؛ امری که پس از قرائت گزارش، موجب نارضایتی پادشاه بحرین شد.
این جریان بخشی از جنگ سرد ایران و عربستان سعودی است. عربستان در کنار کاهش استراتژیک قیمت نفت در صدد است شبکه‌ی خبر تلویزیونی عرب زبان راه‌اندازی کند. این شبکه رویکردی رقابتی با قدرت رسانه‌ای ایران خواد داشت. شبکه تلویزیونی «العرب» به زودی از بحرین روی ماهواره خواهد رفت. به نظر می‌رسد کشورهای متخاصم با ایران در صدد تبدیل بحرین به جزیره‌ی ثبات برای فعالیت‌های خود هستند. تاسیس پایگاه نظامی انگلیس در کنار پایگاه‌های نظامی آمریکا و اینک تاسیس شبکه تلویزیونی "ولید بن طلال" شاهزاده میلیاردر سعودی در راستای همین سیاست است. قبلا سیاست جزیره ثبات در سالهای 1979 در ایران تجربه شده بود.


ظاهرا رقابت با ایران برای عربستان سعودی هزینه هنگفتی را در بر خواهد داشت. هزینه‌ای که برای عربستان صرف جبران قیمت اندک نفت و تاسیس شبکه‌های پر هزینه تلویزیونی و برای ایران صرف توانمندی نظامی ، رسانه‌ای و دیپلماسی است. قطعاً همخوانی این سیاست‌ها بر ارزش افزوده تأثیرشان خواهد افزود.


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۹/۳۰
محسن ناجی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی